Games & Godis

Jag minns min barndoms arkadhallar och hur de brukade ta på mig #7

Posted on: 18 februari 2011

It’s time to finish this.

I den avslutande delen på Games & Godis i särklass mest självupptagna – och minst kommenterade – artikelserie någonsin flyttar vi fokus från min barndoms Halmstad till min ungdoms Göteborg. Närmare bestämt till stadens nöjescentrum Liseberg – och, ännu närmare bestämt, till den tre våningars arkadhall som dväljs där.

Det var 15-årsgräns i dörren (eller var det 16?) på den tiden – småglin ägde ej rätt att vistas bland de lockande spelkabinetten utan föräldrars sällskap. Utbudet var enormt. Visst fanns det ofta fyra eller fem av samma kabinett, men med en yta på minst ett par tusen kvadratmeter fanns ändå plats för kanske ett hundratal olika spel. Racing, action, äventyr, fighting, flipper…

Favoritspelet för min del var Turtles: The Arcade Game. Teenage Mutant Ninja Turtles (ibland med det skräckinjagande ordet Ninja utbytt mot Hero) var ganska färskt i Sverige på den tiden, en snyggt och ledigt tecknad barnserie med vissa smarta ironiska inslag – en bit från den betydligt mörkare (och/men mer humoristiska) originalserien. Arkadturtlarna var lika slicka som sina tv-förlagor, och slufsade i sig pizza och kickade robot-ass med samma frenesi, allt medan de slängde ur sig fyndiga kommentarer i förbifarten. Dessutom öppnade det väl tilltagna kabinettet för upp till fyra spelare samtidigt. Oftast spelade vi dock två och två, min kusin och jag. Jag som Raphael, han som Michelangelo. Sic transit mången sommarlovseftermiddag, med enstaka utflykter till andra spel, som Super Off Road.

Men säg den lycka som varar. Mot slutet av 90-talet slog puritanismen sina tvångsmässigt renskrubbade klor i Liseberg. En upprörd insändare i Göteborgs-Posten förfasade sig över att det fanns spel på Liseberg där man kunde sparka en liggande motståndare (ett av de tidiga Virtua Fighter). Liseberg, måna om att inte framträda i kontroverseilla sammanhang, lade sig platt och lät de indignerade sätta agendan. De våldsamma spelen rensades ut, oavsett om åldersgränsen redan garanterade att hallen endast hade en tillräckligt mogen publik.

Det talas om att (det hastiga) svaret kom från marknadsavdelningen, som inte tog sig tid att konsultera med de ansvariga för arkadhallen. I och med att den officiella hållningen därmed redan var etablerad fanns det dock inget att göra. Dessa uppgifter är dock obekräftade.

Idag har Liseberg fortfarande en enorm arkadhall. Men utbudet är en skugga av forna tiders. Sega Rally-kabinetten får sällskap av shufflepuck-bord (”Air hockey” är ett så fattigt ord) och specialkabinett med fiskespel, skidåkningssimulatorer och diverse andra rörelsestyrda spel. Våldsamma spel saknas nästan helt. Att upplevelsen av Lisebergs arkadhall är betydligt fattigare idag än för 20 år sedan är självklart. Kanske särskilt för att man i sin puritanska yra valde att plocka bort alla Turtles-kabinetten.

(Numera får jag hålla tillgodo med Turtles på Xbox Live Arcade. Av någon bisarr anledning utan möjlighet till lokal multiplayer)

Arkadhallar är inte en del av min vardag längre. Eller så många andra svennars, för den delen. Om jag till äventyrs befinner mig på Liseberg brukar jag ta ett varv där inne, och känna saknaden. Så nära, men ändå så långt borta.

Etiketter: , ,

2 svar to "Jag minns min barndoms arkadhallar och hur de brukade ta på mig #7"

Retrospelsmässan återvänder

Den 28 maj hålls åter Retrospelsmässan i Göteborg. Efter förra årets dundersuccé har mässan flyttat till större lokal.

Vill du uppleva pur spelglädje som den såg ut innan hemmet invaderades av realistiska onlinespel i 3D och din mobil blev överfylld av spelappar, så ska du styra kosan till Retrospelsmässan i Göteborg. Här kommer du få uppleva spelnostalgi från 70-, 80- och 90-talet, som klassiska Super Mario Bros på Nintendo 8-bitars och supersnabba Sonic till Sega Mega Drive.

– Förra året besöktes Retrospelsmässan av mer än 700 personer, vilket var långt mer än lokalen tillät och det bildades långa köer utanför. I år är vi bättre förberedda på anstormningen och har flyttat till större lokaler i Gamlestadens medborgarhus, säger Markus Swerlander, en av arrangörerna till Retrospelsmässan.

Det anordnas retrospelsmarknad, utställning där man kan testa klassiska spel och mässan får besök av den svenska gräddan av cosplay som står för costume play, vilket har sitt ursprung i japansk populärkultur och gestaltar spelkaraktärer.

Är du en fena på att spela retrospel så sker det tävlingar i Super Street Fighter 2 Turbo, Donkey Kong, Sega Rally och Pinball Fantasies med fina priser från bl.a. Nintendo och Sega. Dessutom avgörs RSM-Mästerskapet i Super Mario Bros, som förra året vanns av Mikael Rylander.

Retrospelsmässan 2011
Datum: Lördag den 28 maj kl. 10.00-20.00
Plats: Gamlestadens Medborgarhus
Adress: Brahegatan 11, Göteborg
Inträde: 50 kronor för vuxna och 20 kr för barn under 12 år
(barn under 12 år som vill besöka mässan måste komma i sällskap av vuxen)
Webb: http://www.retrospelsmassan.se

För mer info kontakta:
Markus Swerlander, info@retrospelsmassan.se, 0701-416778.

It’s a pluseare to find someone who can think so clearly

Kommentera

